Saturday, May 17, 2014

harapan .


بسم الله الرحمن الرحيم


"Tak pe lah kan, bukan rezeki" 

Cakap pasal rezeki, ni semua hal2 ghaib yang kita tak tahu, tapi Dia tahu. Ujian untuk kita ialah, macam mana cara untuk kita terima rezeki masing-masing.

Dialog atas tu, nak cakapnya, bukan mudah nak mengatakan dialog tu dengan sangat redha tanpa ada sekelumit perasaan kecewa pun. Lagi-lagi kalau kita dah berharap, lepas tu, hm tak dapat. Nak buat macam mana bukan rezeki kan? *sakit bro* Tapi tu lah, rezeki kita kan Dia dah tetapkan, dah tercatat dekat Luh Mahfuz lagi. Apa yang tinggal, untuk kita betul-betul percaya dengan Dia, dan yakin dengan percaturan Dia.


Entah,
mungkin sebab hari ni berlaku peristiwa di mana saya sendiri memakai kasut yang berkata dialog atas tu. Lepas tu rasa dush sendiri. 


Lepas tu, perasaan bila harapan tu jatuh berkecai macam tu je, buat saya terfikir.

Tak tahu kalau nak ambil contoh orang lain, so saya letak diri saya dan orang terdekat sebagai contoh;

Jauh-jauh datang Jordan nak belajar, ahli keluarga pun sanggup lepaskan anak-anak mereka dekat negara asing, yang mereka tak mampu pun nak pastikan keadaan anak mereka sendiri, makan minum cukup ke tak, keselamatan okay ke tak semua-semua, dengan harapan; agar bila anak mereka pulang, mampu menjadi insan yang jauh lebih baik dari yang sebelumnya. Mampu menjadi harapan keluarga.

Lepas tu, kita yang dekat sini, tak pun belajar bersungguh-sungguh. Sanggup procrastinate lagi, tak menunaikan betul-betul tanggungjawab yang sepatutnya dilunaskan. Mungkin, mungkin je lah, terlupa pada harapan para ibu bapa, para sponsors yang menghantar ke sini. Takkan mampu kalau nak further ke Jordan dengan hanya mengharapkan gaji ibu bapa sahaja. Juga takkan mampu jika bukan Allah yang mengizinkan.

Takkan kita nak biarkan diorang rasa perasaan hampa bila harapan tu jatuh kut. Tak sanggup kecewakan mereka kan? Macam mana sakitnya perasaan kecewa dan hampa tu, macam tu jugak lah kalau boleh, kita tak nak hampakan harapan orang yang kita sayang dekat sekeliling kita. 


Makanya, bagus jugak lah apa yang berlaku hari ni. Saja Dia nak ingatkan saya balik. Bukan apa, kadang-kadang memang kita mudah lupa. Bukan kadang-kadang, tapi selalu kut hahaaa T_T 


So dekat sini, rasa nak share one of my favorite ayat, dari kitab suci Alquran :)



"Maka tidak pernahkah mereka berjalan di bumi, sehingga hati (akal) mereka dapat memahami, telinga mereka dapat mendengar?
Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada"
(Al Hajj 22; 46)




Sentap sangat masa mula-mula dapat ayat ni T.T (and still am sampai sekarang ._.)
Kau sangka kau sang celik, tanpa kau sedar, rupanya kau sang buta. *dushh lagi*

Kaitan ayat ni?
There's always another way to look into things. Sentiasa. Cuma awak nak ke tak nak. Cuba lah, cuba, tengok dengan mata hati, apa yang berlaku dalam daily life kita. Ada je pengajaran yang kita boleh ambil setiap hari, cumanya kadang-kadang kita tak perasan. Atau kita tak nak pun perasan? parah sikit lah kalau yang tu hihi



★.-. Alhamdulillah!

sebabnya, Allah always knows best right? ^^v





p/s; Seronok pakai kaca mata tarbiyyah ni. Berminat? sila pm untuk mintak satu ;) 

No comments:

Post a Comment